Miraklet i Kalkedon
- Martin
- 22. sep. 2024
- 2 min læsning
Opdateret: 5. apr.

Indlægget beskriver Sankt Euphemia og 'Miraklet i Kalkedon' samt den effekt det har sat på verdenshistorien. koncilet i 451 - Euphemia - død - eftertidens betydning - ordforklaring - oplev dette indlæg tæt på med en Byvandring - vær med til at støtte mitistanbul.dk - Lyt til Samtaler fra Istanbul
I byen Kalkedon i den romerske provins Bithynien led en ung kvinde ved navn Euphemia martyrdøden i begyndelsen af det 4. århundrede. Dette skete under kejser Diocletians forfølgelser af kristne, omkring 30 år før kristendommen blev den dominerende religion i området.
Euphemia blev tortureret og henrettet for sin tro, og de jordiske rester blev til 'marty relikvier', der blev opbevaret først i en kirke i Kalkedon, som senere blev stedet for det historiske koncil.
Senere blev hendes relikvier flyttet til en kirke i hendes ære nær Konstantinopels store hippodrom, men kan i dag findes i Skt Jørgens patriakalske kirke i Fener.
Under Koncilet i Kalkedon (det 4. koncil) var der en ophedet debat om Kristi natur. Striden stod mellem dem, der fastholdt, at Kristus havde én natur (monofysitismen), og dem, der mente, han havde to naturer, guddommelig og menneskelig.
Ifølge fortællingerne blev delegaterne enige om at placere begge trosbekendelser i Sankt Euphemias kiste og forsegle den.
Efter tre dage blev kisten åbnet, og det blev åbenbaret, at den ortodokse definition lå i Sankt Euphemias højre hånd, mens den monofysitiske lå ved hendes fødder. Et mirakel der blev betragtet som en guddommelig godkendelse af den kalkedonske definition, også kaldet den ortodokse. Definitionen som blandt andre også Den Danske Folkekirke er bygget på.
Miraklet i Kalkedon styrkede troen på den ortodokse definition mens monofysitisme blev bandlyst. Samtidigt cementerede mirkatel også Euphemia som en vigtig helgen i både den østlige og vestlige kristne tradition.
Hendes festdag fejres den 16. september, og hun æres som en beskytter af ortodoksien og som et symbol på troens triumf over kætteri.
Miraklet i Kalkedon under det 4. koncil betød også et skel indenfor kristenheden og hvad vi i dag omtaler som den Orientalske Ortodokse kirke begyndte at gå egne veje. Jeg vil dog understrege at den orientalke ortodokse kirke ikke lægger sig op ad monofysitismen . og er ikke en monofysitistisk kirkeretning. Det var mere de koptiske kirkelige retninger. Altså de tidligste kristne trosretninger.
Kalkedon hedder i dag Kadikoy og er en integereret del af megabyen istanbul. Midt i byens summende handelsgader ligger der en lille kirke der hedder Sankt Euphemia katedral. Euphemia skulle, efter sigende, være vokset op i det nabolag der i dag hedder Yeldegirmeni, Kadikoy.
Ordforklaring:
Koncil: Ledende repræsentanter fra kristenheden træder sammen for at debatere og træffe teologiske retningslinjer.
Martyr: En person der dør på grund af sin tro/overbevisning
Monofysitisme: At Jesus Kristus har én samlet natur, der er overvejende guddommelig, i modsætning til både guddommelig og menneskelig.