top of page

4 tegn på hedeslag & 4 tips til at undgå det på ferien

Opdateret: 12. jul.



Når vi i sommermånederne kommer fra det noget køligere nord til de tyrkiske breddegrader, kommer vi ikke bare ned til en masse fede oplevelser, men vi kommer også ned til stærkere sol, mere varme og en hel del mere luftfugtighed… sammen kan det forårsage overophedning og hedeslag - som nemt kan ødelægge et par dage af ferien.

I dette indlæg tager jeg et kig på hvad overophedning og hedeslag er med nogle af de typiske tegn på at du er ramt. Der ud over får du i indlægget og nogle nemme, brugbare og lavpraktiske tips til hvordan du bedst kan undgå at blive ramt.


Effekter af høj varme og høj luftfugtighed på kroppen:

1. Dehydrering: Ved høj luftfugtighed sveder kroppen mere for at afkøle sig selv, hvilket kan føre til dehydrering, hvis væsketab ikke kompenseres.

2. Overophedning: Kroppens evne til at regulere temperaturen gennem sved og fordampning kan blive kompromitteret, hvilket kan resultere i overophedning.

3. Åndedrætsbesvær: Luftfugtighed kan gøre vejrtrækningen vanskeligere, især for dem med åndedrætsproblemer som astma eller allergier.

4. Irritabilitet og hovedpine: De fysiske ubehag forbundet med høj luftfugtighed kan også påvirke vores mentale velbefindende, hvilket kan resultere i irritabilitet og hovedpine.



Sådan kan du hjælpe dig selv:

1. Drik masser af vand: Det er vigtigt at forblive hydreret for at modvirke dehydrering forårsaget af overdreven svedtendens. Drik et glas danskvand (sade soda) for at få basiske mineraler og elektrolytter.

2. Hold dig kølig: Find skygge eller ophold indendørs i airconditionerede omgivelser for at undgå overophedning.

3. Brug løstsiddende tøj: Vælg let og åndbart tøj for at lette kropsvarmereguleringen.

4. Undgå anstrengende aktiviteter: Overvej dine fysiske aktiviter på dage med høj luftfugtighed for at undgå overanstrengelse. Planlæg udendørs aktiviteter i formiddagstimerne og i aftentimerne og indendørs aktiviteter om eftermiddagen. F.eks. arrangeres Istanbul Byvandringer i sommerperioden om formiddagen og aftenen.


OBS: Søg hellere lægehjælp en gang for meget end en gang for lidt.

Husk altid at lytte til din krop og søge kølige omgivelser, hvis du føler dig overvældet af varmen.

OBS: Solen er en del stærkere i Tyrkiet end i Danmark. Brug høj solfaktor beskyttelse (fx 50+) ofte og påfør flere gange om dagen for at undgå solskoldning.


Klik & støt bloggen


1 commentaire

Noté 0 étoile sur 5.
Pas encore de note

Ajouter une note
Noté 5 étoiles sur 5.

🌞 Gode råd... ikke mindst til os ældre mennesker 🤨😉😉😉

J'aime

For at bedømme & kommentere indlæg her på Mit Istanbul DK skal du tilmelde dig siden, det gør du super hurtigt og nemt med en email eller din Facebook-konto.

  • Facebook
  • Instagram
  • Threads
  • X
bottom of page