Istanbul turisme i krise: En af de værste perioder nogensinde
- Martin
- 6. aug.
- 2 min læsning

Istanbuls turistsektor står over for en alvorlig krise, præget af kraftigt stigende omkostninger og faldende indtægter. Hotelejere og branchefolk melder om en bekymrende udvikling, der truer med at underminere byens position som en førende turistdestination.
Det er helt gratis at bruge bloggen - men du må meget gerne støtte mit arbejde med en lille donation - Lyt til podcasten "Samtaler fra Istanbul" og følg bloggen på Facebook, Instagram, TikTok YouTube og Bluesky. Læs også: Rejseklar: For en sikkerheds skyld, Test: Hvor skal man egentlig booke hotel i Istanbul?, Rejseklar: Spring-køen-over billetter i Istanbul - Quiz: Hvor godt kender du Istanbuls historie? - Måned for måned: Sådan er vejret i Istanbul - Under glasgulvet i Beyazıt Statsbibliotek
Til platformen turizmekonomi.com, forklarer Levent Erdoğan, ejer og direktør for Hotel My Dora, at priserne på 27 hotelrelaterede udgiftsposter er mere end fordoblet i tyrkiske lira, hvilket har overhalet euroens stigning markant mellem 2019 og 2025.
Dette har tvunget hotellerne til at hæve værelsespriserne i euro, hvilket har ændret Tyrkiets image fra en "billig destination" til en dyr. Levent Erdoğan påpeger, at de kraftige stigninger i priserne på mad og i sær drikkevarer for alvor har ændret opfattelsen hos turisterne.
Denne udvikling har haft en direkte indvirkning på belægningsprocenten. Trods Ifølge Levent Erdoğan faldt belægningen fra 70% i de første syv måneder af 2023 til 63% i 2024 og yderligere til kun 47% i samme periode i år.
"Det er simpelthen ikke bæredygtigt at drive hotel som lejer med en belægning på 50%," konkluderer han.
Aydın Karacabay, bestyrelsesformand for Levni Hotels, bemærker, at Istanbul er vendt tilbage til et tidligere mønster, hvor sommerperioden er svagere. "Der er en vis belægning, ja, men den omsættes ikke til rentabilitet. Hvor vi tidligere opnåede omkring 90% belægning om sommeren, ligger vi nu på 70% - og gæsternes købekraft er mærkbart faldet," siger han til turizmekonomi.com.
Karacabay påpeger også, at investeringslysten i byen er tørret ud, da den lave rentabilitet afskrækker fremtidig kapitaltilførsel. Tidligere ankom luksusturister om foråret, efterfulgt af mellemdistanceturister om sommeren. Nu er opfattelsen af "sommernedgang" vendt tilbage. Hoteller, der engang opnåede en gennemsnitlig daglig rate (ADR) på 150 €, er nu nede på 110 €.
Denne negative spiral af stigende omkostninger, faldende belægning og svindende rentabilitet tegner et dystert billede for Istanbuls engang så blomstrende turistindustri. Branchen står over for en stor udfordring med at genoprette byens tiltrækningskraft og sikre en bæredygtig fremtid.
(Kilde: http://turizmekonomi.com)