top of page

IBB Miras genskaber Istanbuls sjæl

Opdateret: 1. maj


Sort og hvidt bybillede med gule elementer. Tekst "iBB MirAs". Bygninger, træer og strukturer i baggrunden. Retro og moderne stemning.

De fleste kender Hagia Sophia, Topkapi Paladset og Den Blå Moské – ikoniske Istanbul-monumenter, der trækker millioner af besøgende til sig. Men der er meget mere til Istanbul end disse fantastisk postkort. Dette indlæg er mit lille 'fanboy' indlæg, om noget så tørt som en kommuneforvaltning. Mød IBB Miras - case studies - mødesteder - modtagelse - ny æra - noter - links - vær med til at støtte mitistanbul.dk - lyt til "Samtaler fra Istanbul" -  facebook - instagram - bluesky


Glemte palæer, forfaldne industribygninger, oversete perler fra byens mangfoldige fortid, der i årtier har ligget i dvale, truet af forfald eller glemsel.

Indtil nu. For i de seneste cirka fem år er en stille revolution begyndt at udfolde sig i byens gader.


En kommunal organisation ved navn İBB Miras (İstanbul Büyükşehir Belediyesi Miras – Istanbul Storbykommunes Kulturarvsadministration) har påtaget sig en ambitiøs mission: at finde, restaurere og genåbne disse "små perler" for offentligheden.


Siden 2019 har İBB Miras, under Istanbul Storbykommune (İBB), systematisk pustet nyt liv i den ene historiske bygning efter den anden. Men dette er ikke blot en historie om mursten og mørtel. Det er en fortælling om transformation – om hvordan forfaldne ruiner omdannes til levende kulturhuse, biblioteker, kunstgallerier, værksteder og mødesteder, der åbner byens arv op for alle dens borgere og besøgende. Det er historien om, hvordan Istanbul genopdager sin sjæl, ét restaureret mesterværk ad gangen.


Mød İBB Miras: Vogterne af Istanbuls kulturarv

İBB Miras er officielt den afdeling under Istanbul Storbykommune (İBB), der har ansvaret for at beskytte og bevare byens kulturarv. Deres mandat er klart: at identificere, dokumentere, beskytte, restaurere og vedligeholde de kulturelle værdier, der hører under kommunens ansvarsområde.


Mens Istanbul Storbykommune (İBB) altid har haft et ansvar for kulturarv, som før 2019 primært kunne involvere opgaver som kortlægning og dokumentation af historiske steder, har İBB Miras' nuværende fokus på aktiv, omfattende restaurering med efterfølgende åbning for offentligheden taget markant fart siden borgmesterskiftet i 2019, hvor Ekrem İmamoğlu overtog posten.


Dette markante skift i aktivitet siden 2019, fra primært registrering til aktiv genoplivning, markerer mere end blot en administrativ omprioritering; den afspejler en bevidst politisk og kulturel strategi fra den nye storbyadministration.


De restaureringsprojekter, der nu lanceres i højt tempo, har en klar fællesnævner: de sigter mod at gøre den istandsatte kulturarv direkte tilgængelig for offentligheden, ofte gratis eller til meget lave omkostninger, og at fylde bygningerne med nye, levende kulturelle og sociale funktioner.


Dette står i skarp kontrast til perioden før 2019, hvor fokus i højere grad lå på grundlæggende registrering, eller hvor eventuelle restaureringer ikke nødvendigvis førte til den samme brede offentlige adgang og multifunktionelle brug, som vi ser i dag. Den nuværende tilgang signalerer et politisk valg om at anvende kulturarvsbevaring som et redskab til at skabe offentlig værdi, kulturel berigelse og styrke det lokale fællesskab.

Kernen i İBB Miras' filosofi hviler på flere søjler:


  • Offentlig adgang: En urokkelig forpligtelse til at gøre de restaurerede steder tilgængelige for alle. Mange steder tilbyder gratis adgang, hvilket nedbryder økonomiske barrierer og inviterer byens borgere indenfor i bygninger, der tidligere var utilgængelige, privatejede eller forfaldne. IBB Miras er dog også aktiv i enkelte af de større museer.

  • Multifunktionalitet: En strategisk beslutning om at integrere forskellige kulturelle funktioner i de restaurerede bygninger. Det handler ikke om at skabe statiske museer, men dynamiske centre med biblioteker, udstillingsrum, scener for teater og musik, værksteder, boghandlere og caféer – ofte den kommunalt drevne og prisvenlige Beltur-kæde.

  • Fokus på "glemt" kulturarv: Et bevidst valg om ofte at rette blikket mod mindre kendte steder, herunder byzantinske ruiner, osmanniske strukturer, industriminder eller bygninger fra den tidlige republikanske periode. Dette udvider definitionen af, hvad der betragtes som bevaringsværdig kulturarv i Istanbul, og bringer nye historier frem i lyset.

  • Videnskabelig tilgang: En stærk betoning af omhyggelige, forskningsbaserede restaureringer, der følger internationale bevaringsprincipper og respekterer bygningernes historiske integritet.


Denne samlede tilgang repræsenterer en fundamental demokratisering af adgangen til Istanbuls kulturarv. Ved at tilbyde gratis eller billig adgang, placere projekterne i forskellige bydele – ikke kun på den historiske halvø – og fylde dem med aktiviteter, der appellerer bredt (fra biblioteker til kunstudstillinger), inviterer İBB Miras aktivt alle lag af Istanbuls befolkning – lokale beboere, studerende, familier, turister – til at engagere sig i deres bys historie på nye og meningsfulde måder.

Det er et opgør med en model, hvor kulturarv primært er for eliten eller de betalende turister.


Transformation

İBB Miras' arbejde kommer bedst til udtryk gennem de konkrete projekter, hvor forsømte bygninger forvandles til levende kulturcentre. Her er nogle eksempler på de "små perler", der er blevet vakt til live siden 2019:


Case Study 1: Metro Han (Beyoğlu)

Metro Han, opført mellem 1912 og 1914 af arkitekten Giulio Mongeri, har en særlig plads i Istanbuls arkitekturhistorie som byens første bygning opført i armeret beton. Dens strategiske placering ved indgangen til Tünel-banen i det travle Beyoğlu-distrikt vidner om en tid med modernisering og kommerciel vækst. Før İBB Miras tog fat, var denne arkitektoniske pioner dog formentlig overset af mange forbipasserende, dens historiske betydning gemt bag en facade præget af tidens tand og muligvis underudnyttelse.

Efter en omhyggelig restaurering, der respekterede Mongeris design, genåbnede Metro Han som et levende kultur- og mødested. I dag huser bygningen "Metrohan Living Library", sociale rum, studieområder, en udstillingshal og en café (Beltur), der tilbyder et pusterum midt i byens larm. Med gratis adgang er Metro Han blevet et populært samlingspunkt, der demonstrerer en forpligtelse til at bevare ikke kun Istanbuls ældgamle monumenter, men også vigtige eksempler på byens modernisering i det 20. århundrede. Restaureringen validerer denne del af byens historie og integrerer den i nutidens byliv, hvilket giver offentligheden en dybere forståelse af Istanbuls mange lag.


Case Study 2: Casa Botter / Botter Apartmanı (Beyoğlu)

På den fashionable İstiklal Avenue ligger Casa Botter, en sand juvel inden for Art Nouveau-arkitektur. Bygningen blev bestilt af Sultan Abdülhamid II omkring 1900-1901 til den hollandske hofskrædder Jean Botter og tegnet af den anerkendte italienske arkitekt Raimondo D'Aronco. Den var Istanbuls første Art Nouveau-bygning og husede oprindeligt Botters modeatelier, bolig og butik.

Efter Botter-familien forlod Istanbul, forfaldt bygningen gradvist. Dele stod tomme, andre blev brugt til diverse kommercielle formål, og den unikke arkitektur led under årtiers forsømmelse. Det var en glemt skat midt på byens mest berømte gade. İBB Miras erhvervede bygningen i 2021 og iværksatte en omfattende restaurering, der bragte D'Aroncos elegante design tilbage til sin fordums glans.

I dag er Casa Botter genåbnet som "Casa Botter Kunst- og Designcenter". Med udstillingshaller, filmvisninger, foredrag, workshops, et bibliotek og rum dedikeret til design, knytter den nye funktion an til bygningens oprindelige formål relateret til mode og design. Denne gennemtænkte genanvendelse, hvor stedets nye liv resonerer med dets historie og arkitektoniske stil, skaber en dybere og mere autentisk oplevelse for de besøgende. Det er ikke blot en restaurering, men en genoplivning af bygningens sjæl.


Case Study 3: Hasanpaşa Gazhanesi / Müze Gazhane (Kadıköy)

På den asiatiske side af Istanbul, i Kadıköy-distriktet, ligger et imponerende eksempel på industriel kulturarv: Hasanpaşa Gazhanesi. Dette gasværkskompleks fra slutningen af det 19. århundrede (bygget 1891) forsynede engang den anatolske side af byen med kulgas. Efter nedlukningen i 1993 forfaldt det enorme anlæg og blev en glemt industriruin, der endda var truet af nedrivning.


İBB Miras' restaurering af Gazhane-komplekset var et monumentalt projekt. Hele området, inklusive de karakteristiske gasbeholdere, maskinhaller og værkstedsbygninger, blev omhyggeligt restaureret med respekt for den industrielle arkitektur. Selvom projektet havde rødder før 2019, var det under den nuværende administration, at det blev færdiggjort og åbnet med den ambitiøse vision om et multifunktionelt kulturcenter.


Resultatet er "Müze Gazhane", et af Istanbuls største og mest dynamiske kultur- og kunstcentre. Komplekset rummer i dag et Klimamuseum, et Tegneseriemuseum, et Videnskabscenter for Børn, adskillige udstillingsrum, teatersale (herunder en scene for İBB's byteatre), et stort bibliotek ("Afife Batur Biblioteket"), studieområder, en boghandel, caféer og restauranter (Beltur), samt rum til workshops og fællessaktiviteter. Den enorme skala og det mangfoldige udbud har gjort Müze Gazhane til et kulturelt kraftcenter, der ikke kun betjener Kadıköy, men hele Istanbul. Transformationen af dette store, forladte industriområde til et levende offentligt rum fungerer som en markant katalysator for byfornyelse i Hasanpaşa-området. Det tiltrækker besøgende, stimulerer lokalt erhvervsliv, forbedrer det offentlige rum og øger livskvaliteten for beboerne, hvilket illustrerer, hvordan kulturarvsbevaring kan drive positiv byudvikling langt ud over selve projektets grænser.


Case Study 4: Haliç Sanat / Fener Evleri (Fatih)

Langs Det Gyldne Horns kyst, i de historiske Fener- og Balat-kvarterer, lå en række historiske huse kendt som Fener Evleri. Disse bygninger, der primært stammer fra det 18. århundrede, afspejler en periode med arkitektonisk forandring og repræsenterer en unik blanding af osmanniske og græske (rum) byggetraditioner. Nogle af disse huse blev bygget af velstående osmanniske administratorer, kendt som "Fenerli Beyler", muligvis som repræsentative dele af større boliger. Flere af disse strukturer ligger klos op ad eller er bygget sammen med de gamle byzantinske havmure langs Det Gyldne Horn, og nogle er endda placeret ved siden af eller direkte bygget som en del af tårnlignende elementer fra muren.

Før İBB Miras' intervention var disse værdifulde eksempler på Istanbuls civile arkitektur i en sørgelig forfatning – forladte, forfaldne og i nogle tilfælde ulovligt beboede ("metruk", "işgal edilmiş"). De repræsenterede et glemt kapitel af byens historie, gemt væk langs den historiske kystlinje.

İBB Miras påtog sig opgaven med at restaurere en gruppe af disse Fener Evleri med omhu for at bevare deres historiske og arkitektoniske integritet. Resultatet er "Haliç Sanat" – en ny kultur-rute langs Det Gyldne Horn. De restaurerede huse fungerer nu som en serie af forbundne kunstgallerier og kulturelle mødesteder, der er åbne og gratis tilgængelige for offentligheden. Gallerierne huser skiftende udstillinger af moderne kunstnere og tilbyder rum for kulturelle arrangementer. Ved at omdanne disse forfaldne bygninger, der ligger tæt på de historiske havmure og deres tårne, til levende kunstcentre, har İBB Miras ikke kun reddet vigtig arkitektur, men også skabt et nyt, attraktivt offentligt rum og en kulturel destination i et historisk rigt, men tidligere overset område af Istanbul. Dette projekt revitaliserer kystlinjen og inviterer folk til at genopdage historien og kunsten langs Det Gyldne Horns mure.


Andre genåbnede perler

Listen over İBB Miras' projekter siden 2019 er lang og vokser stadig. Enkelte af andre bemærkelsesværdige transformationer kan nævnes:

  • Bulgur Palads (Fatih): Et karakteristisk palæ fra det tidlige 20. århundrede, erhvervet af İBB i 2021 og restaureret af İBB Miras. Det er nu åbent for offentligheden med et bibliotek, udstillingsområder, studiepladser, en café og en tagterrasse med udsigt.

  • St. Pierre Han (Beyoğlu): En historisk karavanserai fra 1771, som İBB Miras er i gang med at restaurere. Dele af den er allerede åbnet og huser midlertidige udstillinger, og den forventes at blive et vigtigt kunst- og kulturcenter med gallerier og muligvis et bibliotek.

  • Gülhane Park Cistern (Fatih): En tidligere ukendt byzantinsk cisterne under Gülhane Parken, opdaget under metrobyggeri og omhyggeligt restaureret af İBB Miras. Den er nu åben for offentligheden som et fascinerende underjordisk udstillingsrum.

  • Anadolu Hisarı Müzesi (Beykoz): Restaurering af fæstningen på den asiatiske side af Bosporus og åbning af et museum.

  • Rumeli Hisarı (Sarıyer): Løbende restaureringsarbejde og udvikling af museumsfunktioner i den imponerende fæstning på den europæiske side.

  • Landmurenes Besøgscenter (Fatih): Oprettelse af et center, der formidler historien om Konstantinopels mægtige forsvarsværker, som İBB Miras også arbejder på at restaurere.


Oversigt over udvalgte İBB Miras restaureringsprojekter (post-2019)

Stednavn

Distrikt

Oprindelig funktion

Kort før-restaurering ilstand

Nye offentlige funktioner

År genåbnet

Metro Han

Beyoğlu

Kontor/lejlighedsbygning (1914)

Underudnyttet, slidt

Bibliotek (Living Library), studieområder, udstillingshal, café (Beltur), sociale rum

2021

Casa Botter / Botter Apt.

Beyoğlu

Modehus/bolig (ca. 1901)

Forfalden, delvist forladt

Kunst- & Designcenter, udstillinger, workshops, bibliotek, foredrag, filmvisninger

2023

Müze Gazhane

Kadıköy

Gasværk (1891)

Forfalden industriruin

Klimamuseum, Tegneseriemuseum, Videnskabscenter, teatre, bibliotek, udstillinger, workshops, boghandel, caféer/restauranter (Beltur), fællesskabsrum

2021

Haliç Sanat / Fener Evleri

Fatih

Historiske huse (18. årh.)

Forfaldne, forladte, besatte

Kunstgallerier, kultur-event rum, kultur-rute langs Det Gyldne Horn

2023

Cendere Sanat

Eyüpsultan/Kağıthane

Pumpestation (Osmannisk)

Forfalden, ude af drift

Kunstcenter, bibliotek, udstillingsrum, café (Beltur), grønt område

2022

Bulgur Palas

Fatih

Palæ/Kontor/Arkiv (Tidl. 20. årh.)

Krævede restaurering

Bibliotek, udstillingsområder, studiepladser, café (Beltur), udsigtsterrasse

2023

St. Pierre Han

Beyoğlu

Karavanserai (1771)

Under restaurering

Kunstgalleri, udstillinger (midlertidige), fremtidige kulturfunktioner (bibliotek?)

Faseåbning 2023/24

Gülhane Park Cistern

Fatih

Byzantinsk Cisterne

Ukendt, genopdaget

Underjordisk udstillingsrum

2023

Anadolu Hisarı Müzesi

Beykoz

Fæstning (1394)

Krævede restaurering

Museum, åbent område

2022

Rumeli Hisarı

Sarıyer

Fæstning (1452)

Løbende restaurering

Museum, eventområde, åbne områder

Løbende

Landmurenes Besøgscenter

Fatih

Del af bymur

Krævede restaurering

Besøgscenter, formidling

2023

Mere end mursten: kultur, fællesskab og nye mødesteder

Den samlede effekt af İBB Miras' arbejde rækker langt ud over den fysiske bevaring af bygningerne. Disse projekter bidrager aktivt til at forme et nyt kulturelt og socialt landskab i Istanbul.


For det første sker der en markant berigelse af byens kulturliv. De nye centre tilføjer scener for teater og musik, rum for kunstudstillinger, platforme for foredrag og debat, og ikke mindst læringsmiljøer gennem biblioteker, museer og workshops. Dette diversificerer og supplerer de eksisterende kulturinstitutioner og skaber nye muligheder for både kunstnere og publikum.


For det andet fungerer disse steder som nye mødesteder og fællesskabsrum. Med gratis adgang, indbydende caféer, behagelige studie- og læseområder og et varieret program af arrangementer, bliver de restaurerede bygninger hurtigt til populære "dagligstuer" for byens borgere. De inviterer til ophold, interaktion og opbygning af sociale bånd i rammer, der emmer af historie og karakter.


For det tredje understreges den øgede tilgængelighed og demokratisering af kulturarven. Ved at prioritere offentlig adgang og kulturelt indhold frem for ren kommerciel udnyttelse, tilbyder İBB Miras' projekter en alternativ model for byudvikling. I en by som Istanbul, der er kendt for et intenst udviklingspres og store bytransformationsprojekter, som undertiden kritiseres for at overse kulturarv og offentlige rum, fremstår İBB Miras' arbejde som en vigtig modfortælling. Det demonstrerer en model, hvor byens fortid og borgernes trivsel sættes i centrum.


Endelig spiller stederne en vigtig uddannelsesmæssig rolle. Gennem formidling på stedet, de indbyggede museer (som Klima- og Tegneseriemuseet i Müze Gazhane), bibliotekerne og de mange workshops og foredrag, bidrager İBB Miras aktivt til at oplyse offentligheden om forskellige facetter af Istanbuls rige og komplekse historie – fra byzantinske cisterner til industriel arkitektur og Art Nouveau.


Ved konsekvent at integrere funktioner som biblioteker, studieområder, prisvenlige caféer og gratis event-rum i de historiske rammer, bygger İBB Miras i praksis vigtig social infrastruktur. Disse elementer understøtter uddannelse, social interaktion og generel trivsel. Frem for at bygge nye, anonyme fællesskabs-centre fra bunden, udnytter man potentialet i eksisterende, historiske bygninger. Denne tilgang er ikke kun potentielt mere bæredygtig og omkostningseffektiv, men skaber også unikke, karakterfulde offentlige rum, der er dybt forankret i byens identitet og historie.


Modtagelse og betydning

Hvordan har Istanbuls indbyggere og besøgende så taget imod disse genåbnede kulturskatte? Svaret synes at være med åbne arme. Steder som Müze Gazhane rapporterer om meget høje besøgstal og har modtaget positiv omtale og endda priser for deres transformation og program. Åbningen af steder som Casa Botter, Bulgur Palads og den genfundne Cisterne i Gülhane Parken er blevet mødt med stor offentlig interesse og begejstring.


Den store popularitet vidner om, at disse nye rum udfylder et reelt behov i Istanbul. I en tæt befolket og hastigt voksende metropol kan adgangen til attraktive, ikke-kommercielle offentlige rum af høj kvalitet være begrænset.

De mange funktioner, der tilbydes – især biblioteker, studiepladser og prisvenlige caféer – appellerer til dagligdags behov, særligt for studerende og unge. Den entusiastiske modtagelse indikerer, at İBB Miras med succes adresserer et hul i byens sociale og kulturelle infrastruktur ved at skabe tiltrængte "tredje steder" – neutrale, offentlige rum ud over hjemmet og arbejdspladsen – hvor folk kan mødes, lære og slappe af.


Ud over de kulturelle og sociale gevinster har projekterne også mere håndgribelige fordele. De skaber øget aktivitet og fodtrafik i de områder, hvor de ligger, hvilket kan gavne lokale forretninger. De genererer nye arbejdspladser inden for kultursektoren – kuratorer, bibliotekarer, teknikere, servicepersonale. Og de tilbyder sikre, inspirerende og berigende rammer for især byens unge.


Symbolsk sender denne bølge af restaureringer og genåbninger et stærkt signal om Istanbuls identitet. Det portrætterer en by, der aktivt investerer i sin mangfoldige historie, værdsætter kultur og prioriterer borgernes adgang til fælles goder. Det er en indsats, der kan styrke den lokale stolthed og vise verden et Istanbul, der ikke kun ser fremad, men også værner om og genopliver sin unikke fortid.


En ny æra for kulturarven i Istanbul

İBB Miras' arbejde siden 2019 markerer en ny og dynamisk æra for kulturarvsbevaring i Istanbul. Gennem en kombination af omhyggelig restaurering, en klar vision om offentlig adgang og en innovativ tilgang til multifunktionalitet, har organisationen formået at transformere en række glemte eller forfaldne historiske steder til levende og værdsatte aktiver for byen og dens borgere. Fra industrielle monumenter til elegante palæer og skjulte cisterner bliver Istanbuls "små perler" systematisk bragt frem i lyset og givet nyt liv.


Denne indsats handler om mere end blot at redde gamle bygninger. Den handler om at demokratisere adgangen til kulturarven, skabe nye rum for læring, kreativitet og fællesskab, og om at styrke byens sociale infrastruktur på en måde, der er både bæredygtig og dybt forankret i Istanbuls unikke identitet. Arbejdet fortsætter, med løbende projekter som restaureringen af de mægtige Landmure og St. Pierre Han, hvilket lover endnu flere genopdagede skatte i fremtiden.


For besøgende til Istanbul giver disse steder en enestående mulighed for at opleve byen - sådan helt nede på jorden - mere autentisk, vover jeg at sige.


At træde ind i Metro Han, Casa Botter, Müze Gazhane eller Cendere Sanat er ikke 'bare' at besøge endnu en restaureret bygning eller endnu et museum; det er i stedet at opleve et stykke levende byhistorie, der er blevet givet tilbage til folket med en opjusteret og tidsvarende funktion.

Og det står som bevis på en by, der aktivt gen-investerer i sin sjæl og deler sine rigdomme med åbenhed og stolthed. Jeg tror ikke at jeg kan skrive dette indlæg uden at tilkendegive min begejstring for IBB Miras - for den er stor!


Noter

De omtalte restaureringsprojekter i dette indlæg er kun få af de mange İBB Miras-projekter. Enkelte projekter er store, mens mange andre er mindre - dog stadig særdeles betydningsfulde. Enkelte af IBB Miras' mange projekter kræver en betalt adgangsbillet, som for eksempel den fascinerende og storslåede Basilica Cisterne der blev genåbnet i 2022 efter endt renovation.


Den politiske situation, foråret 2025

Direktøren for IBB Miras, Dr. Mahir Polat, er ligesom borgmester Ekrem İmamoğlu og en længere række ledende oppositionspolitikere fængslet efter anklager fra den tyrkiske A.K.P.-regering om "korruption og terrorstøtte". Om det betyder, at IBB Miras' succes får lov til at fortsætte, kan jeg, de øvrige skatteborgere i Istanbul samt de mange turister fra nær og fjern kun have lov at håbe på.


Udvalgte relevante blogindlæg


For at bedømme & kommentere indlæg her på Mit Istanbul DK skal du tilmelde dig siden, det gør du super hurtigt og nemt med en email eller din Facebook-konto.

bottom of page